Waarom beleidsmakers inwoners niet durven te betrekken: twee drogredenen én wat je ertegen kan doen

Beleidsmakers durven inwoners vaak niet te betrekken omdat er nog geen plan is. Of ze durven het niet omdat het plan al klaar is. Zo komt participatie nooit van de grond. En het zijn allebei drogredenen:

a)      Is er nog geen plan?
Juist dan is het waardevol om mensen te vragen wat ze vinden van het probleem. Vraag of ze zelf iets kunnen bijdragen en of iets nodig hebben om dat te kunnen doen. Leg verschillende opties voor en vraag naar voor- en nadelen van elke optie. Je krijgt een schat aan informatie.

b)      Is het plan al klaar?
Vaak zijn beleidsmakers bang dat mensen iets gaan vinden van het plan. Ook dat werkt niet. Toets de onderdelen uit het plan vóórdat erover wordt besloten en je weet juist beter of het werkt. De besluitvorming wordt er veel beter van.


Wees in beide situaties duidelijk over wat anderen kunnen verwachten. Als je mensen voorafgaand aan een plan raadpleegt, doe dat dan ook echt met de bedoeling om te raadplegen. Het stille midden begrijpt dat. Net zoals het snapt dat toetsen ook toetsen betekent maar niet iedereen zijn zin kan krijgen.

Zorg er wél voor dat je de resultaten terugkoppelt. Geef daarbij aan wat de volgende stap is.

Cruciaal is het stellen van goede vragen. Vraag daarvoor onze checklist met zeven tips aan via aart@pro-public.nl.

Verklein de kloof tussen inwoners en politiek met focusonderzoek

We hebben duizend en één goede plannen voor de gemeente bedacht, maar wat wordt eigenlijk onze focus tijdens de campagne?

Waar moet gemeente vooral aan werken in de gemeente? En in de buurt? Als je dat weet, weet je als politieke partij welke focus je moet hebben in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. Wij onderzoeken het voor je. De griffie organiseert het voor alle partijen, als het aan ons ligt, dan hebben alle partijen beschikking over dezelfde data. We noemen dit ‘focusonderzoek’.

3 x 3 x 3

De doorlooptijd van focusonderzoek is drie weken. De kosten bedragen 3.000 euro exclusief BTW. De tijdsinvestering aan jullie kant is drie uur: één uur voor het checken van de vragen, één voor zaken uur tussendoor en één uur om samen de resultaten te duiden.

Oók voor het college

Dezelfde inzichten zijn óók cruciaal voor de nieuwe colleges straks. In hun communicatie willen ze de focus leggen op zaken die ‘top of mind’ zijn bij de bevolking. En communicatie-afdelingen gebruiken de inzichten voor communicatie die mensen raakt.

Kortom, focusonderzoek is cruciale basis voor focus in en na de gemeenteraadsverkiezingen. Meerdere gemeenten hebben het al gedaan - of gaan het nu doen. Ook iets voor jullie?

__________________________________________________________________

Voor meer informatie neem contact op met Aart Paardekooper:

  • aart@pro-public.nl

  • 06-14625242.

Meer dan helft van de Nederlanders twijfelt aan zelfredzaamheid bij noodsituatie

Slechts 36% van de Nederlanders denkt zichzelf bij een noodsituatie 72 uur te kunnen redden zonder hulp van buitenaf. Dit is de periode waarover de overheid adviseert voorbereid te zijn bij noodsituaties zoals stroomuitval, overstromingen of andere crisissen. Meer dan de helft (52%) weet dit niet zeker, terwijl 12% zeker is dat dit niet lukt.

Dit blijkt uit onderzoek in juni 2025 onder 1468 Nederlanders. Respondenten werd onder andere gevraagd welke voorbereidingen zij hebben getroffen, welke hulpmiddelen zij bezitten en hoe zij aankijken tegen de rol van de overheid bij noodvoorbereiding.

Voorbereiding wisselt sterk per regio en leeftijd

De onderzoeksresultaten laten zien dat de voorbereiding sterk verschilt per leeftijdsgroep en provincie. Jongere deelnemers (18–29 jaar) hebben vaker een opgeladen powerbank in huis (32%), terwijl ouderen (60 jaar en ouder) vaker houtvoorraad hebben om te stoken (circa 40%). Zeeuwen blijken het beste voorbereid: 49% heeft extra maatregelen genomen, zoals de aanschaf van een thuisbatterij of beschermingsmiddelen.

Bekendheid Rode Kruis-checklist beperkt

Slechts 22% van de deelnemers is bekend met de checklist van het Rode Kruis voor noodsituaties. Wel blijkt dat veel mensen enkele basisbenodigdheden in huis hebben. De meest genoemde items zijn warme kleding (79%), wc-papier (78%), dekens (75%) en waxinelichtjes (72%). Een kleiner deel beschikt ook over radio’s, batterijen, medicijnen of geavanceerdere hulpmiddelen zoals een aggregaat, waterfilter of noodrantsoenen.

Beperkte kennis over handelen bij crisis

Op de vraag wat men zou doen bij een stroomstoring, noemde men vooral het gebruik van kaarsen, warm blijven en voedsel bewaren. Bij uitval van wifi grijpt men naar de radio, mobiele data of een boek. Slechts 54% weet wat te doen bij een dreigende overstroming.

Overheidsrol ter discussie

28% van de ondervraagden vindt dat de overheid een grotere rol moet spelen bij de voorbereiding op noodsituaties. Als belangrijkste redenen worden genoemd: de zorgplicht van de overheid, financiële drempels voor kwetsbare groepen en onduidelijkheid over wat nodig is.

Conclusie

De resultaten laten zien dat veel Nederlanders wel enkele noodmiddelen bezitten, maar dat structurele voorbereiding en kennis vaak ontbreken. Meer duidelijkheid en ondersteuning vanuit de overheid – denk aan voorbeeldpakketten en lokale oefeningen – kan bijdragen aan een betere zelfredzaamheid van de bevolking in noodsituaties.

________________________________________________________________

Voor meer informatie neem contact op met Aart Paardekooper:

  • aart@pro-public.nl

  • 06-14625242.

Klik hierop voor de powerpoint met alle resultaten

Goede vragen maken? Raadpleeg de Vragendokter

Goede vragen maken? Raadpleeg de Vragendokter

Je kent het wel: een collega heeft vragen voor inwoners bedacht. Maar als je ze ziet, zie je wat er mis is. Te veel vragen. Te veel moeilijke woorden. Te veel gedacht vanuit de zender en te weinig vanuit de inwoner (of medewerker.). Wat is wijsheid? Alleen ‘nee’ zeggen is vaak geen optie. Er is ook een ‘ja’ nodig maar dan tegen iets beters. Lees verder >

Read More

Bezig met communicatie-inzet in 2025? Voer het opgavegesprek!

Bezig met communicatie-inzet in 2025? Voer het opgavegesprek!

Veel teams Communicatie voeren dit kwartaal gesprekken met MTs en vakcollega’s over de inzet van communicatie in 2025. Als je niet uitkijkt leidt tot een wensenlijst die de beschikbare capaciteit van team Communicatie vèr overtreft. Het is een bekende valkuil, kenmerkend voor het bureaumodel. Kunst is om aan het stuur te komen. Zes stappen. Bekijk ze hier >

Read More