Inwoners betrekken bij de mobiliteitsvisie Hoorn: verrassende uitkomsten
/‘Mobiliteitsvisie’. Alleen al bij dit woord hollen veel inwoners weg. Laat staan dat ze zich laten betrekken bij zo’n visie die ook voor hen veel kan betekenen. Dan vertaal je het toch in gewone mensen-vragen? In Hoorn deden we er samen met Martin Schuijt, Krista Boon, Roel Huisman, Lisa Beerepoot (Gemeente Hoorn), Isabel Liedtke en Steven Puylaert (Studio Bereikbaar) goede ervaringen mee op. Om twee redenen koos de gemeente daarbij voor een online inwonerenquête: a) omdat het vanwege de pandemie niet mogelijk was om informatieavonden te organiseren en b) om de ‘stille meerderheid’ te bereiken. Het betrekken van de ‘stille meerderheid’ vonden gemeente en Studio Bereikbaarheid erg belangrijk, omdat je op informatieavonden vooral mensen met een sterke mening treft, waardoor er geen goede weergave van de werkelijkheid is.
Aanpak: houd het zo eenvoudig mogelijk.
We maakten een korte lijst van vragen zoals:
Van welke vervoermiddelen maakt u gebruik in Hoorn?
Hoe tevreden bent u als voetganger/rolstoelgebruiker in Hoorn?
Hoe tevreden bent u als fietser? Denk aan zaken als veiligheid, snelheid, verbindingen, comfort
Hoe tevreden bent u over bussen en treinen in Hoorn? Denk aan zaken als veiligheid, snelheid, verbindingen, comfort, kans op zitplaats
Hoe tevreden bent u als automobilist in Hoorn? Denk aan zaken als veiligheid, snelheid, verbindingen, parkeren
Waar moet de gemeente de komende jaren vooral aandacht aan geven?
Wat vindt u belangrijk in uw eigen straat?
Wat vindt u belangrijk bij een bezoek aan de binnenstad?
De antwoordcategorieën stemden we goed af op de zaken die voor de mobiliteit van Hoorn van belang waren/zijn. Ook vragen naar toelichting namen we herhaaldelijk op. Hierop ontvingen we honderden open antwoorden, die we tijdens de analyse clusterden per type argument. De enquête zelf verspreidde de gemeente via verschillende kanalen voor een maximaal bereik.
Grote respons en soms verrassende uitkomsten
De enquête werd goed ingevuld: meer dan 1.000 mensen vulden hem in. Na correctie op scheefheden qua geslacht en leeftijdsgroep kwam een zo een representatief beeld tot stand. Dat hielp enorm in het proces. De uitkomsten waren soms verrassend. Zo kwam het traditioneel dominante belang dat inwoners hechten aan de auto niet naar voren; inwoners vonden dat de aandacht van de gemeente vooral naar de fiets en naar lopen moest gaan (zie infographic). Stakeholders (zoals ondernemers, verenigingen, scholen, zorginstellingen en musea) dachten daar heel anders over, bleek uit dezelfde enquête onder deze specifieke groep. Dat gold ook voor een bezoek aan de binnenstad: stakeholders vonden bereikbaarheid met de auto het belangrijkst, terwijl inwoners meer belang hechtten aan makkelijk met de fiets naar de binnenstad. Daarnaast was de inrichting van de straat een belangrijke vraag. Inwoners zien daarbij graag groen, ruimte om te lopen en zaken die zorgen voor rust in de buurt (zie infographic).
Kortom, een belangrijke inwonerenquête die mede de basis legde voor de Mobiliteitsvisie van Hoorn. Voor wie deze wil lezen: klik hier. En voor wie geïnteresseerd is in de vergelijking van de twee enquêtes naar het stille midden in Hoorn én Rijswijk, is hier het zeer lezenswaardige artikel van Steven Puylaert (Studio Bereikbaarheid):
Drie gouden tips
Zoek het ‘stille midden’ op met een korte vragenlijst die via verschillende kanalen inwoners kan bereiken
Verwerk dilemma’s voor de nieuwe visie in eenvoudige vragen
Raadpleeg niet alleen stakeholders, maar ook inwoners. Stakeholders willen iets anders dan inwoners en zo breng je beide belevingswerelden in samenhang bijeen