#1 newsroom & TamTams bij gemeenten: Hof van Twente

In samenwerking met HowAboutYou

Newsroom en TamTam bij gemeenten:
Carolien Huisstede (Hof van Twente) over Newsroom en TamTams


Wanneer is jullie Newsroom van start gegaan en was voor jullie de aanleiding?

Op 1 december 2018. Als organisatie liepen wij te vaak achter de nieuwsfeiten aan. Wij wilden dichter op het nieuws zitten. Daarnaast was er een sterke wens vanuit communicatie en het serviceteam om nauwer samen te werken. De oplossing was het oprichten van een newsroom. Drie ochtenden in de week werken communicatie en het serviceteam daar nu samen. We verspreiden het nieuws, nemen samen het nieuws door, duiden het en betrekken er collega’s bij waar nodig. De eerste maand hebben we vooral met dingen geoefend, onder andere het maken van de TamTam. Sinds januari versturen we de TamTam in de hele organisatie. De TamTam is ons eindproduct na een ochtendje ‘newsroomen’.

Hoe weet je of je op de goede weg zit?

Door statistieken te bekijken: we versturen de TamTam in Mailchimp. Daardoor kunnen we zien hoe goed hij bekeken wordt. Meer dan 80 procent van de collega’s ontvangt de Tamtam en daarvan opent ongeveer 80% hem. Daarnaast hebben we een enquête onder de lezers gehouden. Hieruit blijkt dat  de TamTam gemiddeld een 7½ krijgt. Verder organiseren we koffiemomenten waarin we teams uitnodigen in de newsroom om te laten zien wat we doen. Dit werkt vaak zeer verhelderend: ‘Mooi om te zien dat jullie niet alleen het nieuws lezen, maar ook veel meer dan dat doen’. Omdat we ook de impact van eigen berichten laten zien, merken we dat beleidscollega’s steeds vaker advies vragen over ze méér impact met hun onderwerp kunnen krijgen

Wat zou je willen zeggen tegen collega’s in het land die nog geen Newsroom hebben, maar het wel overwegen?

Begin gewoon! Maar zorg dat je wel ‘gedekt’ wordt door hogerop. Dit om te voorkomen dat de ‘Newsroom’ en ‘TamTam’ er bij in schiet als andere dingen onverwacht meer prioriteit krijgen. Wij hebben onze directie om een ‘pilot periode’ van 6 maanden gevraagd. Tijdens deze periode draaien wij 3 ochtenden per week een Newsroom, en brengen wij aan het eind van de ochtend de TamTam uit. Met deze pilot willen we ontdekken hoe we de Newsroom en Tamtam structureel een plek geven na de pilotperiode. Bij een kleine gemeente geldt dan: hoe kun je zo efficiënt en zoveel mogelijk uit een Newsroom halen.

Stappenplan Newsroom

  1. Start! Maak geen dikke plannen, maar begin vooral

  2. Maak minstens twee a drie keer per week een TamTam. Voor een vliegende start volg of organiseer samen de training TamTams

  3. Betrek KCC én woordvoering vanaf het begin van TamTams & duiding

  4. Duid samen ‘het omgevingsbeeld’, niet alleen met de mensen van de Newsroom, maar alle betrokkenen

  5. Analyseer óók regelmatig ‘het omgevingsbeeld’ over projecten, evenementen en issues

  6. Peil ook regelmatig de ‘temperatuur van het badwater’ bij inwoners die online niet zichtbaar zijn

  7. Creëer een geschikte ruimte & faciliteiten voor de Newsroom en maak vlieguren

Video Interviews

Benieuwd naar meer ervaringen met Newsroom? Op de Newsroom en TamTam dagen in mei vroegen we verschillende gemeenten naar de toegevoegde waarde van de Newsroom. Bekijk hier de video’s!

Video: Ivo Mateman en Tessa van Kolfschoten (gemeente Amersfoort)
Video: Björn Groeneveld (gemeente Heerhugowaard)
Video: Jolanda de Jager(gemeente Oldambt)