Hoe maak je een goede zoekopdracht?

Dat is een vraag die we vaak horen. Ons advies: gebruik een combinatie van zoekopdrachten! Hieronder hebben we deze op een rij gezet in vorm van tien stappen, een zoekstrategie dus. Als voorbeeld nemen we een corona-analyse: wie herinnert het zich nog?

Tip 1: Begin simpel en breid je zoekopdracht geleidelijk uit

De standaard zoekopdracht is in beginsel eenvoudig: alles met corona* en covid*. Of zoals ze in het Fries zeggen: Korona*. En dat in combinatie met de naam van je organisatie én unieke namen van wijken en kernen. Meestal staan deze al in een aparte zoekopdracht, de zoekopdracht Locaties. Ik voeg daar meestal de namen van de burgemeester en wethoudes aan toe, dan vang je meer. Hieronder tref je de standaard zoekopdracht aan, zoals die is op 15 april 2020. Als laatste heb ik toegevoegd het trefwoord ‘PEPP’, voor de apps die nu ontwikkeld worden. 

zoekopdracht3.jpg


Tip 2: probeer niet volledig te zijn

Perfectie is de vijand van het goede. Alleen al met ‘corona*’ en ‘COVID*’ kom je een heel eind! Alles wat je toevoegt aan trefwoorden, helpt om het coronagesprek te vinden en is meegenomen. Als je je afvraagt of je ‘alles’ hebt gevonden, is het antwoord per definitie ‘dat weet je niet’. Doel is om veel te vinden, heel veel zelfs, maar als omgevingsanalist na vier weken, zul je je draai steeds beter gaan vinden. Steeds meer nieuwe trefwoorden komen in je vizier en voeg je toe wanneer je weer achter het scherm zit. 

Tip 3: zet alle trefwoorden in alfabetische volgorde

Waarom? dat is handig als je weer een nieuw trefwoord wil toevoegen. Stel, je wilt ‘drive-in’ toevoegen. Dan kijk je bij de S of je hem misschien al had en zo nee, voeg je hem toe. Voor OBI4wan is zo’n volgorde op zich niet nodig. Maar voor jezelf - en collega;s is het wel bijzonder handig. 

Tip 4: haal trefwoorden die te veel ruis opleveren, er snel weer uit

In het begin van de coronatijd had ik het trefwoord ‘maatregel*’ in de zoekopdracht gezet. Maar, nu het normale leven heel langzaam weer wordt hervat, levert dat te veel niet-coronagerelateerde hits op. Direct verwijderen zorgt weer voor een meer relevante oogst aan berichten en vooral minder irritatie. 

Tip 5: haal wel RTs eruit, maar niet de quotes

Met name als je dagelijks veel berichten ziet, is hetb handig om de retweets uit te schakelen, met ‘NOT RT’. Kijk uit dat je niet op dezelfde manier ook berichten ‘QUOTE’ uitschakelt. Want regelmatig zetten mensen daar (relevante) meningen of vragen bij. 

Tip 6: maak een aparte zoekopdracht voor wijkagenten en handhavers

Met name in de weekends zijn berichten van en aan wijkagenten en handhavers goud waard. Je ziet precies waar ze zijn en wat ze meemaken, maar ook wat mensen aan hen vragen en melden. Zoek je social media-accounts van wijkagenten? Kijk dan eens op deze site van de politie: https://www.politie.nl/mijn-buurt/wijkagenten/. Voor alle duidelijkheid deze zoekopdracht maak je zonder extra trefwoorden als ‘corona’ of iets. Gewoon alles wat ze zenden cq tegen hen wordt gezegd. Zo vang je ook het halve/impliciete gesprek op Twitter, Facebook en Instagram op. Je plaatst elke zoekopdracht ook ieder in een aparte kolom, bijvoorbeeld: 

Tip 7: maak een aparte zoekopdracht voor gemeente, college, GGD en veiligheidsregio

Bijna alles wat gemeente, college, GGD en veiligheidsregio zeggen deze dagen staat (in)direct in het teken van corona. Maak ook dus voor hen een aparte zoekopdracht: wat ze zeggen en wat er tegen hen wordt gezegd. 

Tip 8: maak een aparte zoekopdracht voor locaties met problemen

Elk weekend is het wel een ergens raak: is het niet het Drielandenpunt, dan is het wel een voetbalkooi in een specifieke buurt of straat. maak daar een aparte zoekopdracht voor. Wederom zonder toevoeging als ‘Corona’ en dergelijke. Zo vang je alle gesprekken waarin die plekken worden genoemd. Het biedt je een schat aan informatie voor problemen op die plek. Zodra het rond de betreffende plek weer een tijdige rustig is, haal je hem er weer uit. 

Tip 9: maak in OBI4wan een dashboard met verschillende informatiestromen

Je kunt je voorstellen dat je op een gegeven moment zoveel berichten ziet binnenstromen, dat je behoefte hebt aan ordening. Wij wel in elk geval.  Daarom maken we vaak een apart dashboard aan, dat onderscheid maakt in drie informatiestromen: traditionele mediaberichten (links), tweets (midden) en berichten op andere social media (recht). Dat analyseert / duidt een stuk handiger dan 1 kolom met alles door elkaar!

Klik op de afbeelding om te vergroten

Tip 10: vraag hulp / inspiratie

We kunnen ons goed voorstellen dat je niet altijd de (zoek)techniek in de vingers hebt om bovenstaande tips naadloos te laten lukken. Aarzel dan niet om ons te bellen of mailen, we helpen je graag.

Aart Paardekooper

Tel: 06-14625242
Mail: aart@pro-public.nl