Hoe weet je of je campagne inwoners raakt?
/In maart waren de gemeenteraadsverkiezingen. Bijna alle gemeenten organiseerden een opkomstcampagne. Maar hoe weet je of zo’n campagne werkt / heeft gewerkt? Onderzoek het!
In maart onderzochten we opkomstcampagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ruim 1300 Nederlanders in Nederland kregen de vraag of ze uitingen van campagnes hadden gezien. En hoe duidelijk deze waren en of het hen geholpen heeft bij het maken van een keuze.
Kort samengevat zijn de belangrijkste resultaten:
verkiezingsborden op straat zijn het meest gezien, maar de slogans die erop stonden hielpen nauwelijks om een keuze te maken
stemhulpen hielpen nog het meeste om een keuze te maken, maar moeten vaker thema’s bevatten die er lokaal toe doen
wat een partij doet voor de gemeente cq de buurt helpt het meeste om een keuze te maken
niet-stemmers zijn vooral niet gaan stemmen omdat ze geen vertrouwen hebben in de politiek.
Voor deze en andere resultaten zie deze samenvattende infographic en de presentatie onderaan deze pagina.
Wil je van tevoren weten of wat werkt voor lokale opkomstbevordering en wat niet? Steeds meer gemeenten laten dat van tevoren onderzoeken onder het stille midden. Wij weten hoe. Op zoek naar inspiratie & voorbeelden? Stuur een mailtje naar aart@pro-public.nl, dan plannen we een Teamsoverleg in ter inspiratie.
Hieronder het voorbeeld van de ‘achteraf-meting die noodzakelijk is voor de evaluatie van de communicatie- en andere inspanningen: