#3 Newsroom & TamTam bij gemeenten: Amersfoort

In samenwerking met HowAboutYou

Newsroom en TamTam bij gemeenten:
Tessa van Kolfschoten en Ivo Mateman (Amersfoort) over Newsroom & TamTams

Wanneer is jullie Newsroom van start gegaan en wat was voor jullie de aanleiding?

In oktober 2017 zijn we officieel gestart met de newsroom. Al langere tijd was de wens om meer als een soort redactie te werken: met een (Media)team van collega’s in één ruimte. Daar komen verzoeken vanuit de organisatie centraal binnen en verzamelen we als team signalen vanuit de stad. Omdat je allemaal dezelfde basiskennis hebt, maar andere specialiteiten, kan je elkaar makkelijk verder helpen. Webredacteur, social media-specialist, webcaremedewerker, redacteur van het gemeentelijke katern in de krant. Samen bepaal je de kernboodschap en per specialisatie maak je de vertaling naar het kanaal.

Toen het ons lukte om een ruimte te krijgen voor het team beseften we direct dat we ook graag de aansluiting met de communicatieadviseurs en het KCC wilden hebben. Het KCC heeft iedere dag ‘de stad’ aan de lijn en weet als geen ander wat er speelt. De communicatieadviseurs hebben kennis over inhoudelijke dossiers en projecten. Én omdat we het ophalen van signalen uit de stad ook duidelijk als een kerntaak van onszelf zagen en daar veel meer mee wilden doen, groeiden we door van redactie naar Newsroom. Iedere dag om half tien duiden we de Tamtam en bespreken we de content die we voor de dag hebben of overwegen. Gedurende de hele dag overleggen we onderling over content, vragen via webcare en meer. Het dicht bij elkaar werken heeft ons veel opgeleverd.

Hoe weet je of je op de goede weg zit?

De organisatie weet ons te vinden en hecht waarde aan onze producten. Onze TamTam is door collega’s in de evaluatie met een 7,7 gewaardeerd. We plaatsen elke dag relevante content en we zien de interactie via social media stijgen. Maar ook wij leren steeds weer bij.

Wat zou je willen zeggen tegen collega’s in het land die nog geen Newsroom hebben, maar het wel overwegen?

Of je een Newsroom nodig hebt, ligt geheel aan de situatie en de behoefte. Werk je in een klein team en zit je al bij elkaar, dan werk je misschien al zoals een newsroom, maar noem je het niet zo. Het benoemen van de Newsroom kan wel (richting organisatie) helpen om (opnieuw) je ambities uit te spreken. En om je team zichtbaarder te maken.
Mijn tip is om in ieder geval het KCC te betrekken in je Newsroom. En als het kan ook de communicatieadviseurs/woordvoerders. De start van de Newsroom hebben wij aangegrepen om de ambitie van ‘buiten naar binnen’ weer extra aandacht te geven. Daarnaast merk ik zelf dat je als Newsroom meer ‘status’ hebt in je advies dan als individuele medewerker. Dat kan soms ook helpen.

Stappenplan Newsroom

  1. Start! Maak geen dikke plannen, maar begin vooral

  2. Maak minstens twee a drie keer per week een TamTam. Voor een vliegende start volg of organiseer samen de training TamTams

  3. Betrek KCC én woordvoering vanaf het begin van TamTams & duiding

  4. Duid samen ‘het omgevingsbeeld’, niet alleen met de mensen van de Newsroom, maar alle betrokkenen

  5. Analyseer óók regelmatig ‘het omgevingsbeeld’ over projecten, evenementen en issues

  6. Peil ook regelmatig de ‘temperatuur van het badwater’ bij inwoners die online niet zichtbaar zijn

  7. Creëer een geschikte ruimte & faciliteiten voor de Newsroom en maak vlieguren

Video Interviews

Benieuwd naar meer ervaringen met Newsroom? Op de Newsroom en TamTam dagen in mei vroegen we verschillende gemeenten naar de toegevoegde waarde van de Newsroom. Bekijk hier de video’s!

Video: Ivo Mateman en Tessa van Kolfschoten (gemeente Amersfoort)
Video: Björn Groeneveld (gemeente Heerhugowaard)
Video: Jolanda de Jager(gemeente Oldambt)