Krijg in één dag grip op online beeldvorming 

Social media vallen niet meer weg te denken. De kracht van online beeldvorming is dermate groot, dat je er als fractie, gemeenteraad en griffie niet omheen kan. Het is ‘here to stay’.  En de beste manier om ermee om te gaan, is om te leren er grip op te krijgen. Online monitoring tools als OBI4WAN bieden daar uitstekende mogelijkheden voor en zijn vaak al ‘in bezit’ bij de afdeling Communicatie. Speciaal voor (communicatie)medewerkers van de griffie introduceren we nu de eendaagse training ‘grip op online beeldvorming’.

Tijdens deze dag:

  • leer je de kracht van online beeldvorming kennen én duiden;

  • maak je kennis met verschillende vormen van online omgevingsanalyse, zoals thema-analyses, reputatie-analyses, TamTams, etc;

  • leer jezelf een online analyse maken over een thema van de raad of een majeur event als de begrotingsbehandeling;

  • maak je kennis met de Raadsmonitor. Deze speciale inrichting van OBI4WAN geeft inzicht in alles wat de raad zegt en vooral: wat er online over de raad en de raadsagenda wordt gezegd (toelichtend document beschikbaar op aanvraag). 

De training vindt plaats op dinsdag 22, woensdag 23 oktober of donderdag 24 oktober in het midden van het land. We starten om 9.30 uur en eindigen rond 16.30 uur. Aan het eind van de trainingsdag heb je een echte thema-analyse klaar over een actueel thema in jouw gemeenteraad. 

 
online beeldvorming over de raad Apeldoorn

online beeldvorming over de raad Apeldoorn


Grip op beeldvorming

Media smaakmakers bevloking.PNG

Krijg binnen één dag grip op de beeldvorming over alles wat de gemeenteraad wil, zegt en doet. Onze methode hiervoor baseert zich op online meningen en berichten, maar ook printmedia en radio en televisie zijn via de online media monitor handig te volgen. Hierbij maken we onderscheid tussen drie niveaus van beeldvorming: media-, opiniemakers- en bevolkingsbeeld. Zo zie je wat er echt speelt en hoe sterk de online beeldvorming over een onderwerp echt is. We leren je de verschillende beelden te analyseren en inzichtelijk te maken voor alle fracties. Daarnaast leren we overtuigend te adviseren. Benieuwd naar een (openbaar) voorbeeld? Barbara Belder, communicatiemedewerker van de griffie Apeldoorn maakte er een over windmolens voor de raad. Bekijk het voorbeeld hier.